Beskrivelse
Oppdatert 3.1.20: NN-versjon oppdatert med e-endinger
”Jeg kan!” er et system laget for å øke elevenes motivasjon og skape et bedre klassemiljø.
Glem de gode, gamle klassereglene, og jobb mot fokusområder i stedet! I dette opplegget fokuserer vi på de tingene vi ønsker å oppnå, strekke oss mot, i stedet for adferd vi ønsker å begrense eller stanse. Det snur det hele til noe positivt og elevene får en annen motivasjon når det kommer til å vise at de kan noe, i motsetning til å skulle slutte med noe.
Opplegget er bygget på 22 essensielle fokusområder;
“Jeg kan…”
…sitte på plassen min
…rekke opp hånda
…vente på tur
…rydde etter meg
…komme stille inn i klasserommet
…bruke innesko
…dele med andre
…følge lærerens beskjeder
…jobbe godt i timene
…bruke riktig innelyd
…være en god venn
…lytte til den som snakker
…være høflig og snakke pent
…gjøre mitt beste
…være positiv
…hjelpe andre
…skrive så pent jeg kan
…lese stille i min egen bok
…legge ting på riktig plass
…være forsiktig med iPadene
…holde hendene for meg selv
…stille opp på rekke
I denne pakken står du fritt til å lage dine egne fokusområder, da du også mottar en redigerbar Power Point fil. Du kan redigere fokusteksten på alle de tre type kortene, men må finne bilder som passer selv. På de store kortene, kan fokusteksten redigeres med tilhørende bilder på! Instruksjon og link til skrifttype følger med.
Plakatene er laget i 3 forskjellige størrelser. Jeg bruker de største (A5) til vegg-display, og de minste til enkeltelever som trenger å ha dagens/timens fokusområder foran seg på pulten. Jeg har laget en egen plakat (A4) der det er plass til å sette inn 3 fokusområder med de minste kortene. Denne kan enten lamineres på pulten eller henges foran i klasserommet for å bedre synliggjøre dagens/times fokusområder.
Du får også et ”Jeg kan”-hus, som kopieres opp til hver elev og ruteneskraveres inn etterhvert som de mestrer de forskjellige fokusområdene. Skjemaet (”huset”) kan brukes under forbereding av foreldresamtaler, og er et nyttig verktøy i planleggingen. Eldre elever kan selv vurdere sin fremgang en gang i måneden, og bruke skjemaet effektivt i utviklingssamtalene.
I dette opplegget får elevene også sitt eget ”Jeg kan”-skjema (A5). Elevene kan der farge inn en rute for hvert fokusområde de har mestret hver dag/time.
Her kan du lese hele blogginnlegget mitt om opplegget og hvordan jeg bruker det i klassene.
Omtaler
Det er ingen omtaler ennå.