KOMPETANSEMÅL I NORSK (NOR 01-06)
1. lytte til og samtale om skjønnlitteratur og sakprosa på bokmål og nynorsk
2. låne og lese bøker fra biblioteket
3. uttrykke tekstopplevelser gjennom lek, sang, tegning, skriving og andre kreative aktiviteter
4. samtale om og beskrive hvordan ord vi bruker, kan påvirke andre
5. leke med rim og rytme og lytte ut språklyder og stavelser i ord
6. trekke bokstavlyder sammen til ord under lesing og skriving
7. lese med sammenheng og forståelse på papir og digitalt og bruke enkle strategier for leseforståelse
8. lytte, ta ordet etter tur og begrunne egne meninger i samtaler
9. beskrive og fortelle muntlig og skriftlig
10. skrive tekster for hånd og med tastatur
12. lage tekster som kombinerer skrift med bilder
13. utforske og samtale om oppbygningen av og betydningen til ord og uttrykk
14. utforske eget talespråk og samtale om forskjeller og likheter mellom talespråk og skriftspråk
2. velge bøker fra bibliotek ut fra egne interesser og leseferdigheter
3. lese tekster med flyt og forståelse og bruke lesestrategier målrettet for å lære
4. utforske og formidle tekster gjennom samtale, skriving, lek, bevegelse og andre kreative uttrykk
5. samtale om forskjellen mellom meninger og fakta i tekster
6. holde muntlige presentasjoner med og uten digitale ressurser
7. kombinere ulike uttrykksformer i sammensatte tekster
8. følge opp innspill fra andre i faglige samtaler og stille oppklarende og utdypende spørsmål
9. beskrive, fortelle og argumentere muntlig og skriftlig og bruke språket på kreative måter
10. skrive tekster med funksjonell håndskrift og med tastatur
11. bruke komma og andre skilletegn i tekster
13. reflektere over hvordan språkbruken vår påvirker andre, og hvordan vi tilpasser og endrer språket i ulike situasjoner
14. sammenligne ord og uttrykk i norsk og andre språk
15. utforske og samtale om språklig variasjon og mangfold i nærmiljøet
16. utforske forskjeller og likheter mellom skriving på hovedmål og sidemål
KOMPETANSEMÅL I MATEMATIKK (MAT 01-05)
4. utforske og beskrive generelle eigenskapar ved partal og oddetal
5. beskrive posisjonssystemet ved hjelp av ulike representasjonar
6. plassere tal på tallinja og bruke tallinja i rekning og problemløysing
8. utforske den kommutative og den assosiative eigenskapen ved addisjon og bruke dette i hovudrekning
9. kjenne att og beskrive repeterande einingar i mønster og lage eigne mønster
12. forklare korleis ein kan beskrive tid ved hjelp av klokke og kalender
13. lage og følgje reglar og trinnvise instruksjonar i leik og spel
1. utvikle og bruke formålstenlege strategiar for subtraksjon i praktiske situasjonar
3. utforske multiplikasjon ved teljing
4. eksperimentere med multiplikasjon og divisjon i kvardagssituasjonar
5. representere multiplikasjon på ulike måtar og omsetje mellom dei ulike representasjonane
7. beskrive likskap og ulikskap i samanlikning av storleikar, mengder, uttrykk og tal og bruke likskaps- og ulikskapsteikn
8. utforske likevekt og balanse i praktiske situasjonar, representere dette på ulike måtar og omsetje mellom dei ulike representasjonane
9. bruke ulike måleiningar for lengd og masse i praktiske situasjonar og grunngi valet av måleining
10. eksperimentere med og forklare plasseringar i koordinatsystemet
11. lage og følgje reglar og trinnvise instruksjonar i leik og spel knytte til koordinatsystemet
1. utforske og bruke målings- og delingsdivisjon i praktiske situasjonar
2. representere divisjon på ulike måtar og omsetje mellom dei ulike representasjonane
3. utforske, bruke og beskrive ulike divisjonsstrategiar
5. modellere situasjonar frå sin eigen kvardag og forklare tenkjemåtane sine
8. bruke ikkje-standardiserte måleiningar for areal og volum i praktiske situasjonar og grunngi valet av måleining
9. utforske og beskrive strukturar og mønster i leik og spel
10. lage algoritmar og uttrykkje dei ved bruk av variablar, vilkår og lykkjer
KOMPETANSEMÅL I ENGELSK (ENG 01-04)
1. bruke digitale ressurser for å oppleve språket via autentiske språkmodeller og samtalepartnere
2. lytte til og gjenkjenne språklyder og stavelser i ord
3. koble språklyder til bokstaver og stavemønstre og trekke bokstavlyder sammen til ord
4. lytte til og utforske det engelske alfabetet og uttalemønstre i lek- og sangaktiviteter
5. oppdage høyfrekvente ord og fraser i ulike type tekster
6. stille og svare på enkle spørsmål, følge enkle instruksjoner og bruke noen høflighetsuttrykk
7. delta i innøvde dialoger og spontane samtaler om egne behov og følelser, dagligliv og interesser
8. oppdage ord som er felles for engelsk og andre språk eleven kjenner til
9. lytte til, lese og samtale om innhold i enkle tekster, inkludert billedbøker
10. lese og eksperimentere med å skrive kjente ord, fraser og enkle setninger
11. tilegne seg ord og kulturell kunnskap gjennom engelskspråklig barnelitteratur og barnekultur
1. utforske ulike ordbøker og hvordan de kan brukes i språklæring
2. bruke digitale ressurser til å utforske språket og samhandle med andre
4. lytte til og forstå ord og uttrykk i tilpassede tekster
6. delta i samtaler om egne og andres behov, følelser, dagligliv og interesser og bruke samtaleregler
7. oppdage og leke med ord og uttrykk som er felles for engelsk og andre språk eleven kjenner til
8. identifisere ordklasser i tilpassede tekster
9. følge enkle regler for rettskriving og setningsstruktur
10. lese og forstå tekster med lydrette ord og kjente og ukjente ordbilder
11. lese og forstå betydningen av kjente og ukjente ord, fraser og setninger ut fra sammenhengen i selvvalgte tekster
12. lese og samtale om innhold i ulike typer tekster, inkludert billedbøker
13. skrive enkle tekster som uttrykker tanker og meninger
14. samtale om noen sider ved ulike levemåter, tradisjoner og skikker i den engelskspråklige verden og i Norge
15. tilegne seg ord, fraser og kulturell kunnskap gjennom engelskspråklig litteratur og barnekultur
KOMPETANSEMÅL I NATURFAG (NAT 01-04)
1. undre seg, utforske og lage spørsmål, og knytte dette til egne eller andres erfaringer
2. presentere funnene sine og beskrive hvordan eleven har kommet fram til dem
3. presentere egne ideer til teknologiske oppfinnelser
4. utforske og beskrive observerbare egenskaper til ulike objekter, materialer og stoffer og sortere etter egenskaper
5. samtale om hvordan vi kan ta miljøbevisste valg og gjennomføre lokale miljøtiltak
9. utforske sansene gjennom lek ute og inne og samtale om hvordan sansene brukes til å samle informasjon
10. gi eksempler på noen vanlige sykdommer og samtale om hva man kan gjøre for å verne kroppen mot smittsomme sykdommer
1. undre seg, stille spørsmål og lage hypoteser og utforske disse for å finne svar
2. bruke tabeller og figurer til å organisere data, lage forklaringer basert på data og presentere funn
3. sammenligne modeller med observasjoner og samtale om hvorfor vi bruker modeller i naturfag
4. utforske teknologiske systemer som er satt sammen av ulike deler, og beskrive hvordan delene fungerer og virker sammen
5. designe og lage et produkt basert på en kravspesifikasjon
6. utforske og beskrive hvordan noen stoffer kan endre seg når de blandes med andre stoffer
7. utforske observerbare størrelser som fart og temperatur og knytte dem til energi
8. samtale om hva energi er, og utforske ulike energikjeder
9. utforske et naturområde og drøfte bærekraftig bruk av området
12. gi eksempler på god dyrevelferd og reflektere over hvordan dyrs behov kan ivaretas
13. utforske og beskrive vannets kretsløp og gjøre rede for hvorfor vann er viktig for livet på jorda
14. samtale om hva fysisk og psykisk helse er, og drøfte hvordan livsstil og trivsel påvirker helse
15. samtale om likheter og ulikheter mellom kjønnene, om kjønnsidentitet og om menneskets reproduksjon
16. beskrive hvordan muskler og skjelett fungerer, og knytte dette til bevegelse
17. beskrive funksjoner i kroppens ytre forsvar og samtale om hvordan dette verner mot sykdom
KOMPETANSEMÅL I SAMFUNNSFAG (SAF 01-04)
1. utvikle og presentere samfunnsfaglege spørsmål
2. samtale om korleis ulike kjelder, inkludert kart, kan gi informasjon om samfunnsfaglege spørsmål
3. utforske og beskrive kulturminne og kultur- og naturlandskapet i nærmiljøet
4. utforske og presentere korleis menneska levde for éin til to menneskealdrar sidan
5. reflektere over kvifor menneske har ulike meiningar og tek ulike val
6. samtale om vennskap og tilhøyrsle og kva som påverkar relasjonar
10. utforske og gi døme på korleis barn kan påverke avgjerder og samarbeide om demokratiske prosessar
11. samtale om moglegheiter og utfordringar ved digital samhandling
12. samtale om kjensler, kropp, kjønn og seksualitet og korleis eigne og andre sine grenser kan uttrykkjast og respekterast
13. utforske og gi døme på korleis menneske i ulike delar av verda påverkar livet til kvarandre
2. utforske kulturminne og korleis menneska levde i den tida kulturminna er frå, og samanlikne med korleis vi lever i dag
3. beskrive kultur- og naturlandskap i Noreg og samtale om korleis historiske og geografiske kjelder, inkludert kart, kan gi informasjon om landskap
5. presentere menneskerettar og rettar barn har, og reflektere over kvifor desse rettane finst
7. utforske og gi døme på nokre sider ved berekraftig utvikling
8. reflektere over samanhengen mellom personleg økonomi og forbruk hos den enkelte
9. samtale om identitet, mangfald og fellesskap og reflektere over korleis det kan opplevast ikkje å vere ein del av fellesskapet
10. samtale om reglar og normer for personvern, deling og beskyttelse av informasjon og om kva det vil seie å bruke dømmekraft i digital samhandling
11. samtale om grenser knytte til kropp, kva vald og seksuelle overgrep er, og kvar ein kan få hjelp dersom ein blir utsett for vald og seksuelle overgrep
13. samtale om nokre viktige offentlege institusjonar og verksemder i Noreg og reflektere over kva dei betyr i livet til menneska
KOMPETANSEMÅL I KRLE (RLE 01-03)
1. utforske og beskrive hvordan kristendom og andre religioner og livssyn kommer til uttrykk lokalt og regionalt
2. samtale om og presentere sentrale fortellinger og trosforestillinger i kristen tradisjon
5. samtale om og presentere estetiske uttrykk fra kristendom og andre religioner og livssyn
6. bruke enkle fagbegreper i arbeidet med religioner og livssyn
7. skille mellom ulike kilder til kunnskap om religioner og livssyn
8. beskrive og samtale om ulike måter å leve sammen på i familie og samfunn
9. samarbeide med andre i filosofisk samtale
10. identifisere og reflektere over etiske spørsmål
11. utforske og samtale om etiske sider ved menneskers levesett og ressursbruk
12. sette seg inn i og formidle egne og andres tanker, følelser og erfaringer
13. samtale om hva menneskeverd, respekt og toleranse betyr og hva det innebærer for hvordan vi lever sammen
KOMPETANSEMÅL I GRUNNLEGGENDE NORSK (NOR 07-02)
1. bruke ord og uttrykk for å hilse, introdusere seg, be om noe, takke og uttrykke følelser og behov
2. bruke fraser om personlige og hverdagslige emner
3. forstå og bruke grunnleggende begreper og fagord
5. gjenkjenne og utforske norske språklyder og norsk stavelsesstruktur, trykk og intonasjon
6. utforske grunnleggende mønstre for norsk rettskriving, formverk og setningsstruktur
7. utforske og bruke strategier som støtter innlæring av språklig innhold, form og bruk i norsk
8. bruke store og små bokstaver
9. knytte bokstaver til lyder og trekke lyder sammen til ord i lesing og skriving
10. skrive enkle setninger og tekster
11. lese enkle alderstilpassede tekster om kjente temaer og med faglig innhold
12. uttale, lese og bruke norske tall
13. utforske ulike digitale ressurser og verktøy i kommunikasjon, og som støtte i språk- og faglæring
14. sammenligne ord og uttrykk på norsk med andre språk eleven kjenner
15. samtale om noen kunst- og kulturuttrykk fra ulike land og kulturer
1. delta i samtaler om hverdagslige og faglige kjente emner
2. forstå og samtale om hovedinnholdet i muntlige tekster
3. uttale ord og setninger på en forståelig måte med funksjonell bruk av trykk og intonasjon
4. bruke et egnet ordforråd for kjente faglige emner
5. gi uttrykk for egne meninger skriftlig og muntlig
6. bruke grunnleggende regler for norsk rettskriving, formverk og setningsstruktur
7. bruke strategier som støtter innlæring av språklig innhold, form og bruk i norsk
8. bruke hele sin samlede språkkompetanse i eget læringsarbeid
9. lese og formidle innholdet i ulike skjønnlitterære og faglige tekster
10. lese enkle tabeller og grafiske framstillinger
11. forstå og bruke tall og grunnleggende matematiske begreper
12. skrive og strukturere ulike tekster
13. bruke digitale ressurser og verktøy i kommunikasjon og læringsarbeid
14. samtale om hvordan språk kan uttrykke og skape holdninger
15. samtale om språklig variasjon og mangfold i Norge
16. beskrive kunst- og kulturuttrykk fra ulike land og kulturer og samtale om likheter og forskjeller
1. snakke norsk med funksjonell uttale
2. gjenfortelle hovedinnholdet i muntlige tekster
3. uttrykke seg med sammenheng
4. følge opp og bygge videre på andres samtalebidrag i hverdagslige og faglige samtaler
6. begrunne og argumentere for egne meninger muntlig og skriftlig
7. gjenkjenne virkemidler i ulike muntlige og skriftlige sjangre
8. utforske vanlige former for tvetydig kommunikasjon i norsk
9. bruke sentrale regler for rettskriving, formverk og setningsstruktur
10. reflektere over egen flerspråklighet og dens betydning for egen læring av fag og språk
11. reflektere over innhold, form og formål i ulike tekster
12. bruke strategier som støtter innlæring av språklig innhold, form og bruk i norsk
13. lese for å oppleve, få innsikt og lære
14. lese grafiske framstillinger
15. skrive tekster i ulike sjangre, med ulikt formål og med ulike uttrykksformer
16. bruke og vurdere ulike digitale ressurser i kommunikasjon og læringsarbeid
17. sammenligne humor, ironi og metaforer i ulike språk og kulturer
18. reflektere over hvordan språk kan uttrykke og skape holdninger til enkeltindivider og grupper
19. samtale om holdninger til ulike språk og talespråksvarianter i Norge
20. utforske et utvalg kunst- og kulturuttrykk fra ulike land og kulturer