Publisert på

Boktips: 5 engasjerende fagbøker for lærere

Er du klar for noen boktips som vil inspirere undervisningen din? Dette er en liten samling av mine favorittbøker som har gitt meg massevis av inspirasjon og motivasjon. Flere av bøkene har endret tankesettet mitt rundt planlegging av læringsaktiviteter og måten jeg underviser på. Kanskje vil nettopp en av disse 5 favorittene min gjøre det samme for deg!

Teach like a PIRATE

Boken “Teach Like a PIRATE” handler om å inspirere og veilede lærere til å innføre nye, kreative og engasjerende undervisningsmetoder. Gjennom PIRATE-prinsippene – Passion, Immersion, Rapport, Ask & Analyze, Transformation, og Enthusiasm – tar forfatteren oss med på en reise for å oppdage og utnytte vår kreativitet for å engasjere elevene.

Passion (Lidenskap): Forfatteren oppmuntrer lærere til å finne og dele sin egen lidenskap for faget og undervisning. Når læreren viser ekte engasjement, vil det smitte over på elevene og skape et positiv læringsmiljø.

Immersion (Fordypning): Boken legger vekt på å skape en undervisning som fenger elevene fullt ut. Dette kan gjøres ved å inkludere spennende og innovative undervisningsmetoder, som spill, drama, musikk og andre kreative aktiviteter.

Rapport (Relasjon): Bygging av gode relasjoner mellom lærer og elever er avgjørende for en vellykket undervisning. Boken gir råd om hvordan man kan skape et støttende og inkluderende læringsmiljø.

Ask & Analyze (Spørre og analysere): Elevenes nysgjerrighet og kritiske tenkning bør oppmuntres gjennom å stille spørsmål og analysere temaer grundig. Diskusjoner og samtaler bidrar til dypere forståelse og læring.

Transformation (Transformasjon): Boken fokuserer på å gjøre undervisningen meningsfull og relevant for elevene. Ved å vise hvordan fagstoffet kan brukes i den virkelige verden, blir undervisningen mer meningsfylt.

Enthusiasm (Entusiasme): Vis entusiasme for faget og undervisningen din. Engasjerte lærere skaper engasjerte elever.

I tillegg kommer risikofaktoren; at må man som lærer må være villig til å ta sjanser og prøve ut nye undervisningsmetoder. Noen ganger kan de mest utradisjonelle metodene gi de beste resultatene.

Med praktiske eksempler og historier fra klasserommet, oppmuntrer boken til å tenke utenfor boksen og skape et læringsmiljø som vil inspirere og motivere elevene til å lære og utforske. Enten du er en nyutdannet lærer eller en erfaren pedagog, vil denne boken gi deg verktøyene og inspirasjonen du trenger for å bli en PIRATE-lærer – en lærer som fanger oppmerksomheten, gnister nysgjerrighet og forvandler klasserommet til et magisk sted for læring og mestring.

Move your bus

“Move Your Bus” vil være en nyttig bok for lærere på flere måter. Som pedagog selv, forstår Ron Clark lærernes utfordringer og det viktige arbeidet de gjør hver dag. Boken gir deg som lærer verdifull innsikt i hvordan du kan finne og opprettholde den indre motivasjonen som trengs for å fortsette å inspirere og utdanne elevene dine på en engasjerende og effektiv måte.

Gjennom Bus-modellen kan lærerne identifisere hvilke roller deres kolleger og elever spiller i skolemiljøet, og deretter lære strategier for å motivere dem til å bli “løpere” som aktivt bidrar til skolens suksess. Boken inneholder inspirerende historier fra klasserommet og skolelivet, og tilbyr praktiske råd om hvordan man takler utfordrende situasjoner og skaper et positivt læringsmiljø.

Bokens sentrale konsept er Buss-modellen, hvor hver enkelt person representeres som en passasjer, en løper, en joggende, en gående eller en gledesdreper. Bussen symboliserer fellesskapet eller organisasjonen vi er en del av. Ved å identifisere sin plass på bussen og forstå de ulike rollene, kan man arbeide mot å bli en bedre versjon av seg selv.

Løpere: Løperne er de mest lidenskapelige og hardtarbeidende på bussen. De streber alltid etter å forbedre seg, ta initiativ og gå den ekstra milen for å oppnå suksess. Gjennom praktiske råd og inspirerende historier oppfordrer Clark leserne til å omfavne løpermentaliteten i alt de gjør.

Joggere: De som har en joggende mentalitet, er pålitelige og bidrar med jevn innsats, men mangler kanskje den gnisten som løperne har. Boken veileder deg i hvordan du kan utvikle ditt potensiale og gå fra å være jogger til løper, slik at du kan oppnå større suksess.

Gående: Gående personer er gjennomsnittlige og gjør det de må, men ikke mer. “Move Your Bus” inspirerer deg til å vekke den sovende lidenskapen og finne mer glede og engasjement i ditt daglige liv og arbeid.

Passasjerer: Passasjerene er de som konstant sprer negativitet og motstand og aldri bidrar, noe som kan hindre bussens fremgang. Boken diskuterer hvordan man håndterer slike personer og hvordan man unngår å bli en passasjer selv.

En viktig del av boken er å oppfordre leserne til å hjelpe andre med å finne sin plass på bussen og utvikle sine evner. Når enkeltpersoner oppmuntrer og støtter hverandre, skapes et miljø der alle kan trives.

“Move Your Bus” er en inspirerende og lettlest bok som tilbyr praktiske strategier for personlig vekst og suksess. Gjennom en engasjerende blanding av anekdoter, utfordrende spørsmål og øvelser, oppmuntrer Ron Clark deg til å omfavne din rolle på bussen og kjøre mot suksess. Jeg er sikker på at du vil kunne plassere alle dine elever og kollegaer på din “buss”, og finne nye muligheter for å få flere med på veien mot suksess etter å ha lest denne boken.

How to Differentiate Instruction in Academically Diverse Classrooms

I boken “How to Differentiate Instruction in Academically Diverse Classrooms” får man inspirasjon til hvordan man kan tilpasse undervisningen for elever med ulike evner og behov. Boken gir praktiske tips og verktøy for å skape et inkluderende læringsmiljø som hjelper alle elever til å lykkes gjennom differensiert undervisning.

Forståelse av differensiering: Boken gir en grundig forklaring på hva differensiering egentlig er og hvordan det skiller seg fra standardisert undervisning. Forfatteren gir en oversikt over hvorfor differensiering er viktig, og hvordan det kan hjelpe lærere med å imøtekomme alle elevers behov.

Identifisere elevenes ulike behov: En sentral del av boken handler om å forstå og identifisere variasjoner i elevenes læringsnivåer, læringsstiler og interesser. Forfatteren gir praktiske råd om å bruke formativ vurdering og andre metoder for å få innsikt i elevenes styrker og utfordringer.

Strategier for differensiering: Boken utforsker en rekke differensieringsstrategier som lærere kan bruke i klasserommet. Det inkluderer tilpasning av oppgaver og læringsmateriell, bruk av fleksible grupperinger, individuell veiledning og tilrettelegging.

Boken fremhever betydningen av et inkluderende læringsmiljø, og er realistisk om utfordringene som kan oppstå ved å differensiere undervisningen. Den er full av konkrete strategier, tips og teknikker som lærere kan ta i bruk umiddelbart i klasserommet.

Whole Brain Teaching

Whole Brain Teaching (WBT) er en pedagogisk tilnærming og undervisningsmetode som fokuserer på å engasjere hele hjernen til elevene for å forbedre læring og forståelse. Målet med Whole Brain Teaching er å skape en aktiv og dynamisk læringsopplevelse ved å utnytte alle de ulike aspektene av hjernens funksjon.

Hovedpoengene i boken tar utgangspunkt i den forståelsen at hjernen fungerer som en helhetlig enhet, og derfor bør undervisning også reflektere dette. Biffle introduserer en rekke praktiske teknikker og strategier som aktivt engasjerer begge hjernehalvdeler og gir en mer helhetlig tilnærming til læring.

Aktiv deltakelse: Elevene oppfordres til å være aktive deltakere i læringsprosessen. Dette stimulerer ulike deler av hjernen og forbedrer deres evne til å huske og forstå informasjon.

Sosial læring: Whole Brain Teaching fremmer samarbeid og gruppearbeid som en sentral del av undervisningen. Dette styrker elevenes sosiale ferdigheter samtidig som de lærer faglig innhold.

Forsterkning gjennom undervisning: En interessant tilnærming i boken er at elevene også blir oppmuntret til å undervise hverandre. Dette bidrar til å styrke forståelsen og dybdelæring, da de må kunne emnet godt nok for å lære det bort til andre.

Rytme og bevegelse: Whole Brain Teaching bruker rytme, bevegelse og gjentakelse for å hjelpe elevene med å huske og beholde viktig informasjon.

Boken gir det praktiske og konkrete teknikker, der man som lærer bruker sjekkpunkter, bevegelser og kor-respons for å forbedre elevenes oppmerksomhet, hukommelse og forståelse. En bok som er vel verdt å lese for alle lærere som ønsker å utvikle seg og teste ut nye undervisningsmetoder som fanger flere elever.

The Wild Card

Med praktiske eksempler og en lettfattelig tilnærming, gir boken deg varierte undervisningsstrategier som stimulerer kreativitet, problemløsning og samarbeid i klasserommet. Boken presenterer også ideer om hvordan man kan integrere teknologi på en meningsfull måte for å forbedre elevenes læring og engasjement.

Kreative undervisningsmetoder: Boken utforsker ulike kreative tilnærminger for å engasjere elevene i klasserommet. Dette inkluderer spennende aktiviteter, problemløsningsoppgaver og gruppearbeid som stimulerer elevenes nysgjerrighet og kreativitet.

Innovativ tilnærming: Forfatterene presenterer innovative undervisningsmetoder og ideer som fungerer som et “wild card” – uventede overraskelser som gir en ekstra dimensjon til undervisningen og gjør det mer spennende for elevene.

Integrering av teknologi: Boken utforsker hvordan man kan bruke teknologi på en meningsfull måte i klasserommet for å forbedre elevenes læring og engasjement. Dette innebærer å bruke digitale verktøy og ressurser som støtter opp om undervisningen og gir muligheter for interaktiv læring.

Inkluderende klassemiljø: Det legges vekt på viktigheten av å skape et inkluderende og støttende klassemiljø der alle elever føler seg verdsatt og respektert. Dette bidrar til et positivt læringsmiljø hvor elevene er motiverte til å delta aktivt.

Tilpasning til elevenes behov: Boken gir råd om hvordan man tilpasser undervisningen for å imøtekomme forskjellige evner og interesser blant elevene. Dette hjelper lærere med å møte den enkelte elev der de er og fremme deres individuelle læringsprosess.

Eksperimentering og utforskning: Lærerne oppmuntres til å ta sjanser og eksperimentere med ulike undervisningsmetoder for å finne det som fungerer best for deres elever. Dette kan føre til dypere forståelse og oppmuntrer elevene til å utforske nye ideer og konsepter.

Hovedmålet med boken er å hjelpe lærere med å skape en positiv innvirkning på elevenes læring og motivasjon. Boken er nyttig for alle lærere uavhengig av erfaring, ettersom den gir deg en rekke verktøy og ressurser som er enkle å implementere og tilpasse til ulike fagområder og aldersgrupper. Den vil motivere deg til å tenke utenfor boksen og ta sjanser for å skape en spennende læringsmiljø, som vil inspirere elevene til å ta aktiv del i sin egen utdanning.

 

Nå som du har på et innblikk i noen av mine favorittbøker, håper jeg bøkene vil gi deg like mye inspirasjon og ny innsikt som de har gjort for meg. Og ikke glem, som lærere er vi aldri ferdiglærte – vi fortsetter alltid å vokse og forbedre oss. Lykke til med lesingen, og ikke nøl med å dele dine egne favorittbøker med meg også!

En kommentar på “Boktips: 5 engasjerende fagbøker for lærere

  1. Takk for fine tips. Jeg kan virkelig gå god for de to siste. De har hjulpet meg masse og gitt meg mange nye ideer. De første er bestilt og jeg gleder meg til å få de i hus. Digger tipsene!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *