Publisert på

Lærernes “stjele og dele”-kultur

Jeg har lenge ønsket å skrive litt om lærernes “stjele og dele”-kultur. Hva legger lærerne i dette begrepet? Og hvor går grensen for hva som er greit å “stjele og dele”?Etter å ha blitt medlem av diverse Facebook-grupper for lærere har jeg sett altfor mye “stjeling og deling”. Jeg har sett bøker bli scannet og delt fritt på sidene. Lærere som kommenterer ” Send til meg og!”- selv etter at det er blitt opplyst om at det ikke er lov… Etterspørsel etter deling av digitale lærerveiledninger som forlagene selger for en større sum. Bruk og deling av grafikk og bilder fra store firmaer sine nettsider. Påstander om at læreren selv eier rettighetene eller har tatt bildene selv. (Et raskt google-søk avslører at dette ikke kan stemme…med mindre firmaer som Åhlens eller Clas Ohlson er “tyven”…). Jeg har sett lærere kjøpe opplegg for deretter å oversette teksten til norsk ved bruk av hvite tekstbokser, og videre dele det uhemmet på Facebook til tusenvis av lærere.

Men verst av alt…. hundrevis av lærere som takker og bukker for det flotte arbeidet, og for godviljen til å dele med andre. Lærere som roser dette oppi skyene og BER om å få mer. Mer av alt dette som i utgangspunktet er strengt ulovlig. Uvitenhet? Du som lærer har ikke lov til å ikke vite!

Da jeg selv startet å selge en del av mitt egenproduserte undervisningsmateriell, ble jeg helt nødt til å sette meg inn i lover og regler om opphavsrett. Jeg som selger hadde ikke lov til ikke å vite. Og jeg innrømmer gjerne at jeg fikk en del å ta tak i i mitt eget arbeid. Jeg visste ikke… jeg skulle jo bare… jeg trodde at… Nei! Bøkene du bruker, heftene, materiellet, grafikken, bildene…alt dette er noen ANDRES arbeid. DU har ingen rett til å kopiere eller dele dette fritt, med mindre du har tillatelse fra opphavspersonen. Vi lærere er veldig opptatt av at andre skal respektere arbeidstiden vår og den store arbeidsmengden vi hver dag står ovenfor. Men hvordan kan vi forlange at andre respekterer oss om vi selv ikke repekterer den arbeidstiden og arbeidsmengden som andre har lagt ned i sitt arbeid? Om det er store aktører som forlag og firmaer, eller privatpersoner som fotografer, ilustratører, forfattere eller andre lærere, så fortjener de å ikke få kopiert, stjelt eller delt sitt arbeid uten samtykke. Dette må vi respektere, og ikke minst, vi må vite!

Jeg har et stort ønske om at flere lærere skal bli med på den fantastiske delingskulturen som nå er oppstått via sosiale medier. Men jeg ønsker også at vi skal holde oss innenfor lovlige grenser og ikke undergrave andres arbeid. Dette gjelder både om vi selger eller deler gratis. Jeg vet at flere har blitt skremt fra å dele, nettopp pga av Åndsverkloven og fokuset som har blitt på opphavsrett den siste tiden. Jeg har derfor valgt å lage et enkelt skjema som forhåpentligvis kan være til hjelp. Her kan du enkelt følge pilene (ja/nei) og komme frem til om det du har retten på din side dersom du ønsker å selge eller dele noe. (Det er for sikkerhets skyld godkjent av advokat som jobber innenfor feltet.)

 

Mange av dere har gjennom det siste halvåret fått kjennskap til Teachers Pay Teachers (TpT), en nettside der lærere deler og selger egenprodusert undervisningsmateriell. Her har flere lærere endt opp som gründere og solgt for millionbeløp. Lærere som deg og meg. Men visste du, at den mest-selgende læreren på TpT for bare noen år siden ble saksøkt for kopiering? Og tapte? Hun solgte et opplegg som ikke var identisk, men for likt, til et allerede eksisterende opplegg. Og visste du, at en av de største norske Facebook-sidene for lærere allerede har blitt kontaktet av advokater pga medlemenes “stjeling og deling”? At det sitter forlagspersoner og følger med i hver eneste Facebook-gruppe som vi lærere innvolverer oss i? De følger med på meg, og de følger med på deg. De beskytter sin opphavsrett!

Vi som lærere skal undervise og veilede våre elever i nettvett, kildekritikk og hva som er rett og galt når det kommer til nettbruk. Da har vi ikke lov til å ikke selv vite! Vi må være oppmerksomme på “stjel og del”-kulturen, hva vi mottar fra andre som deler, og hva vi deler videre.

I neste blogginnlegg vil du få møte en herlig lærer! En selvlært clipart artist som lager fantastiske produkter. Hun vil dele noen av sine måter å jobbe på, og fortelle litt om hva det krever av henne i form av tid og arbeidsinnsats. Vel verdt å lese, som kanskje også kan gi et bedre perspektiv på hvorfor vi ikke skal “stjele” clipart via f.eks. Google, men faktisk betale de kronene det koster, og dermed overholde opphavsretten.

Del gjerne dette innlegget og hjelp meg med å sette fokus på riktig bruk av andres verdifulle arbeid! Vi ville ønsket det samme.

 

 

2 kommentarer på “Lærernes “stjele og dele”-kultur

  1. En ønske om en liten klargjøring, bare.

    Dette med videredistribusjon – her mener du på Internett/sosiale medier? Eller i undervisningsøyemed? Regelverket trekker vel en grense på 40 (ish?) personer før det kalles videredistribusjon nettopp for at F.eks lærere kan nyttiggjøre seg åndsverk i undervisningen.

  2. Ja, dette er ment som en oversikt over hav du lovlig kan dele med andre digitalt, enten ved salg eller gratis. De fleste som selger har også regler om at du ikke kan kopiere eller dele med andre; du kan kun bruke det i din egen undervisning! Flott at du spør, og jeg beklager at jeg ikke har sett kommentaren din tidligere! 🙂

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *