Publisert på

La elevene bestemme målene!

I går startet vinterferien her hos oss, og må si det var deilig å dra hjem fra jobb og vite at man får en ukes “pusterom” 😉 Det har vært noen hektiske, men spennende uker tilbake på jobb etter permisjon – utrolig hvor fort man egentlig kommer i jobbmodus igjen!

Noe av det første jeg ba elevene om å gjøre da jeg startet, var å sette seg 3 mål i norsk; noe de ville forbedre seg på, ønsket å lære eller trengte mer støtte på. Til dette laget jeg egne målark.

Elevene satt seg først 3 egne mål. De fikk bestemme helt selv! Det var alt fra å rekke opp hånden oftere, lære seg sammenhengende skrift eller høyfrekvente ord, til å lese på et høyere nivå eller tørre å lese høyt for klassen.
Deretter satt jeg 3 mål for hver av dem. Tre ting jeg som lærer ønsket at de skulle fokusere på frem mot sommeren. Noen av elevene fikk da 6 mål, mens andre fikk 3, avhengig av hvor “enige” vi var. Nå skal jeg sette meg ned med en og en av dem og gå gjennom målene vi har satt. Målarket brettes sammen som en “brosjyre”, og elevene får ta målarket med hjem.

I tillegg har jeg laget meg et “lærerark”, der jeg skriver på alle målene for hver elev. Disse oppbevarer jeg i en målperm og bruker som referanse, både når jeg planlegger timene og i elev- og foreldresamtaler.

Elevene vil etterhvert få en stasjon som kalles målstasjon. Her vil de finne aktiviteter og arbeidsoppgaver som fokuserer på de individuelle målene. Dette vil vi jobbe systematisk med hver uke. Hvordan jeg organiserer dette skal jeg utdype mer i et annet innlegg, men kort fortalt så vil elevene ha hver sin mappe på stasjonen, med tilrettelagte aktiviteter. Vi vil ha elevsamtaler underveis for å “sjekke inn” om hvordan det går i forhold til fremgangen. Elevene setter seg også nye mål underveis eller vi kan justere dem dersom det trengs. Jeg opplever elevene som veldig engasjerte og ikke minst motiverte for å nå målene sine når vi jobber på denne måten!

Her får du både målark for norsk, matematikk og engelsk – på bokmål og nynorsk. I tillegg har jeg laget ett for generelle utviklingsmål for de som vil kombinere basisfagene i målsettingen!

Ønsker dere alle en fin og avslappende vinterferie 🙂

7 kommentarer på “La elevene bestemme målene!

  1. Det gleder jeg meg til!

  2. Har du forresten en oversikt over hvor mange høyfrekvente ord man skal klare å lese pr minutt, basert på alder…?

  3. Målet er alltid å kunne lese 50 ord på 1 minutt – da kjenner de igjen ordene uten å måtte "lese" dem. Jeg starter med "Slå klokka"- opplegget etter jul i andre klasse, og da lar jeg dem gjerne få 1 minutt på 25 ord. Fra 3.klasse gjelder 50 ord i minuttet. Det går helt fint 🙂

  4. Takk takk:) Når blir neste Periscope? 😉 Ble veldig inspirert av klasserommet ditt ??

  5. Hei Eirin!
    Jeg har så lyst til å bruke dette med mine 2. klassinger. Jeg bruker mye av det flott du lager allerede, så disse hadde vært et supert suplement. Men jeg får ikke åpnet linken. Har du noen tips eller mulighet til å sende det på mail. Vet det er mye å spørre om, men jeg frister lykken. Strålende torsdag til deg.

    Mvh Charlott

    charlotteidbo@gmail.com

  6. Hei
    Flott side du har. Jeg får ikke åpnet filene etter å ha lastet dem ned. Hjelp! ?

    1. Send meg en mail er du grei, så finner vi en løsning på det! teachingfuntastic@gmail.com

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *