Publisert på

Boktips: Livsmestring i skolen – Arbeid med barn og følelser

Arbeid med følelser for barn i barnehage og skole

Det er mange ferdigheter barn må utvikle for å kunne mestre følelser og problemer i hverdagen på en god måte. To av de mest grunnleggende ferdighetene er å gjenkjenne egne følelser, og å forstå hvordan følelsene påvirker måten man handler på eller oppfører seg på.

Barn kan ha problemer med å forstå hva de føler i ulike situasjoner. Da blir det også vanskelig å kommunisere følelsene sine til voksne og finne gode måter å mestre følelsene sine på. Hvis de har problemer med å uttrykke følelsene sine overfor andre, er det større fare for at de ikke kan be om hjelp, og dermed ikke få den hjelpen de trenger fra andre.

Gjennom mange år som lærer har jeg samlet meg en del favorittbøker til bruk i undervisningen. De bøkene som ikke bare fenger barna under høytlesing, men de bøkene som man i tillegg kan bruke pedagogisk og som inngang til temaer som det ellers kan være vanskelig å finne materiell om. Boken “Hva er følelser” av Birte Svatun, fokuserer på grunnleggende følelser og hjelper barna til å bedre gjenkjenne sine egne og andres følelser. Med sine små fortellinger og åpne spørsmål, er boka skreddersydd for de gode samtalene mellom voksen og barn.

Barneboka “Hva er følelser?” av Birte Svatun

Hva er følelser er en samtalebok med små historier som barna lett kan kjenne seg igjen i. I historiene beskrives følelser om å være glad, sint, trist, redd, misunnelig, ha dårlig samvittighet, finne ro, være flau, ensom, sjalu og stolt.

Når du er sint, kan det hende du… slår, gråter, blir kvalm i halsen, tramper i gulvet.

Hva har du lov å gjøre når du er sint?

Hva har du ikke lov å gjøre?

 

I denne boka møter vi Vilde, Åsne, Ali, Sondre og mange flere barn som opplever situasjoner som vekker følelser. Det er ikke alltid de vet hva de skal gjøre eller hvordan de skal reagere på ting de opplever. Hva ville barna i klassen din ha følt? Og ville de ha følt på de samme følelsene som barna i boka gjør?

Anbefaling av boka “Hva er følelser?”

Jeg har selv bruk boka med stor suksess både med mine egne gutter, og elever i 1. og 2. klasse. Illustrasjonene til Tiril Valeur er morsomme og historiene er lett for barna å kjenne seg igjen i. Boka har hjulpet meg som pedagog å få til gode samtaler om følelser, og en bedre samhandling i klassen gjennom arbeid med å gjenkjenne egne og andres følelser, og hvordan vi handler i ulike situasjoner.

Jeg anbefaler alle barnehager og skoler om å ha denne boka i sitt bibliotek – et fantastisk “verktøy” i undervisningen om følelser innenfor temaet Livsmestring!

 

 

“Hva er følelser?” fenger barna, gjennom sine hverdagsnære historier og illustrasjoner, og gjør det enkelt å få i gang gode samtaler med barna.

 

Annet materiell til arbeid med følelser og sosial kompetanse

Jeg har laget et eget opplegg rundt følelser, som med fordel kan knyttes til arbeid med boka “Hva er følelser?”. Her får du både illustrerte plakater, aktiviteter og samtalekort som man kan arbeide med felles i klassen, i grupper eller læringspar.

I tillegg bruker jeg boken “Rett eller Galt” som også er skrevet av Birte Svatun. Rett eller Galt er en samtalebok med små morsomme historier. I historiene beskrives situasjoner som byr på dilemmaer, meningsfylte samtaler og etiske problemstillinger for barn.

rett eller galt

Les min anbefaling av “Rett eller galt” og hvordan jeg tar den i bruk i undervisnigen!

En kommentar på “Boktips: Livsmestring i skolen – Arbeid med barn og følelser

  1. Skulle ønske det ble laget flere oppgaver som gikk på samarbeid, relasjoner og sosiale ferdigheter. Som øvelser, leker og oppgaver man kan bruke.

    Mvh Elin

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *