Publisert på

Hvordan lære elvene å skrive regnefortellinger steg for steg

regnefortellinger

Hvordan kan vi hjelpe elever med å skrive regnefortellinger i matematikk?

Det er én ting å løse tekstoppgaver, men en helt annen ferdighet å lage dem selv. Når elevene skaper sine egne regnefortellinger, må de bruke matematikk på en aktiv og meningsfull måte. De må ikke bare regne, men også tolke, organisere og formulere en situasjon som krever en matematisk løsning.

Dette er en verdifull ferdighet fordi den:

✅ Gir elevene en dypere forståelse av tall og regneoperasjoner
✅ Trener dem på problemløsing og kritisk tenkning
✅ Hjelper dem med å se sammenhengen mellom matematikk og hverdagen
✅ Styrker både matematiske og språklige ferdigheter

Så hvordan kan vi som lærere hjelpe elevene med å skrive sine egne regnefortellinger på en strukturert og engasjerende måte?

regnefortellinger

Steg-for-steg: Slik lager elevene sine egne regnefortellinger

For å gjøre det enkelt og tydelig for elevene, kan vi bruke en stegvis metode. En plakat med disse trinnene kan henge i klasserommet og brukes som en visuell støtte under arbeidet.

1. Bestem hvilken regneart som skal brukes

– Skal regnefortellingen handle om addisjon, subtraksjon, multiplikasjon eller divisjon?
– Velg en regneart som passer til nivået eleven jobber på.

2. Velg tema for fortellingen

– Hva skal fortellingen handle om?
– Bruk idékort for å få inspirasjon – kanskje en fortelling om barn på fotballkamp, blomster i en bukett, eller skjell på stranden?

3. Velg hvilke tall som passer i oppgaven

– Skal eleven velge egne tall eller jobbe ut fra et gitt regnestykke?
– Pass på at tallene gir mening i sammenhengen – for eksempel at en bukett ikke har 1000 blomster eller en pizza koster 2 kroner!

4. Skriv regnefortellingen

– Fortellingen må ha minst to setninger med informasjon og ett spørsmål.
– En god tommelfingerregel er: Hvem, hva skjer, hva skal regnes ut?
– Eleven kan bruke en skrivemal for å strukturere tankene sine.

5. Bytt regnefortelling med en medelev og løs oppgaven

– Løs hverandres oppgaver og diskuter løsningene.
– Er oppgaven tydelig? Kan den forbedres?

regnefortellinger

Hvordan gjøre dette engasjerende i klasserommet?

🎲 Bruk idékort for inspirasjon

Mange elever syns det er vanskelig å finne på egne ideer til regnefortellinger. Derfor er idékort en genial måte å gi dem inspirasjon på! La elevene trekke ett eller flere kort for å få en retning på fortellingen sin. Kanskje det blir en oppgave om hvor mange fisker som ble fanget, hvor mange tilskuere som kom på kamp, eller hvor mye penger som ble brukt i kiosken?

🎨 La elevene tegne oppgaven

For mange elever hjelper det å visualisere regnefortellingen. De kan tegne situasjonen først og deretter skrive selve oppgaven. Dette gjør det enklere å se sammenhengen mellom situasjonen og regnestykket.

👥 Jobb i par eller grupper

Elevene kan samarbeide om å lage regnefortellinger og deretter bytte oppgaver for å løse hverandres. Dette skaper gode samtaler om matte og utfordrer dem til å forklare tankegangen sin.

Her er noen eksempler på hvordan en regnefortelling kan se ut på ulike nivåer ved bruk av idékort

regnefortellinger

Hvorfor er dette viktig at elever får trening i å formulere egne regnefortellinger?

Å skrive regnefortellinger gir elevene en mer dyptgående forståelse av matematikk enn bare å løse ferdige tekstoppgaver. De må:

Bruke matematikk i kontekst
Tenke kritisk og strukturere informasjon
Forstå hvordan regneoperasjoner fungerer i ulike situasjoner
Utvikle sine språklige ferdigheter i matematikk

Når elevene skaper sine egne tekstoppgaver, blir de mer motiverte og engasjerte, fordi de får eierskap til læringsprosessen. Dette gir dem også en sterkere forståelse av hvordan matte brukes i hverdagen.

Undervisningsopplegget Lær elevene å skrive regnefortellinger får du alt du trenger for å sette i gang, slik at elevene kan starte å produsere mange typer ulike regnefortellinger!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *