Publisert på

5 grunner til å bruke mestringsmerker!

Mestringsmerker er en rask og effektiv måte for å belønne positiv adferd og gode valg, god arbeidsinnsats, og motivere til å utvikle sosiale og faglige ferdigheter. Mestringsmerker er min absolutte favorittmåte å belønne elevenes gode valg og arbeidsinnsats på! Jeg har brukt dem i 3 år, på hele barnetrinnet, men nå endelig kommet frem til både det mest praktiske formatet, oppbevaring og bruk. La oss bare si at sirkelformat ikke er i nærheten av det mest praktiske 😛

Om du er på leting etter en måte å motivere elevene på, til å utvikle sine sosiale ferdigheter og vise god oppførsel, samtidig som de har det morsomt, så er mestringsmerker akkurat det du trenger!

I dag gir jeg deg 5 gode grunner til hvorfor bruke mestringsmerker med dine elever!

1. Mestringsmerker krever lite arbeid

Når du først har printet og laminert merkene er du egentlig klar til å ta dem i bruk. Sett hele laminerte ark inn i merkepermen, eller spør gjerne et par foreldre om det er noen som kan hjelpe med litt klipping. For å hulle dem, liker jeg å bruke en en-hulls maskin. Da er det enkelt å og raskt å hulle riktig!

Elevene kan få samme merke flere ganger, og antagelig ingen vil få alle merkene. Jeg holder derfor ikke oversikt over hvem som har mottatt hvilke merker. For å få et lite overblikk innimellom, dersom jeg er usikker, så tar jeg rett og slett en rask kikk på merkesamlingene på sekkene deres. Det vil aldri være likt, og det er heller ikke meningen, men ingen skal være glemt og det er viktig at alle elevene føler seg sett og anerkjent ofte.

2. Systemet er enkelt å ta i bruk og opprettholde

Med mye som skjer i skolehverdagen, har jeg mer enn nok å tenke på til å ta i bruk et komplisert belønningssytem, som krever mye planlegging og oversikt. Mestringsmerkene oppbevares i en perm, og det er fort gjort å klippe ut de mestringsmerkene man måtte trenge. Jeg klargjør alltid en god del av de mest brukte, utifra hvilke ferdigheter jeg kommer til å ha mest fokus på først.

Allerede første skoledag introduserer jeg mestringsmerkene.  Vi snakker om hva mestringsmerker er og hvordan elevene kan gjøre seg fortjent til dem. Jeg viser frem noen av de forskjellige merkene og vi snakker litt om hvordan vi kommer til å bruke dem. Elevene kommer med eksempler på handlinger eller gode valg som får en elev til å fortjene et mestrinkgsmerke.

Deretter mottar alle hver sin nøkkelring til å ha på skolesekken sin, samt sine to første merker; «Endelig X. klasse» og «Første skoledag». Da er vi i gang! Noen merker er fellesmerker slik som disse to. Det betyr at man ikke må gjøre seg fortjent til dem, men de er ment som en positiv oppmerksomhet til hele klassen. De er utrolig stolte over å komme hjem med 2 merker allerede første dag, og blir raskt hekta på å samle flere!

3. Umiddelbare tilbakemeldinger

Hver dag ser jeg etter elever som gjør en spesielt god innsats eller en ekstra god handling for andre. Da belønnes dette med et mestringsmerke, tilpasset den handlingen eleven utførte.  Det viktigste her er at de elevene som sliter mest med å ta gode valg i timene, er ofte de som trenger umiddelbare positive tilbakemeldinger. Mestringsmerker ordner dette lett som ingenting!

Dersom det er elever i klassen som trenger å bygges litt ekstra opp, eller jeg ønsker helt klassefokus på spesielle sosiale ferdigheter, fremhever jeg disse foran hele klassen umiddelbart. Enkelt og veldig effektivt for å gi rask tilbakemelding!

4. Mestringsmerker motiverer til positiv adferd og utvikler sosiale ferdigheter

Når de ser at en klassekamerat mottar mestringsmerke for å hjelpe en annen elev med å forstå en oppgave, eller hjelper å tørke opp melka som ble sølt på gulvet, er det mer sannsynlig at elevene vil huske dette, og tilby sin hjelp neste gang. Ved å raskt kunne gi elevene positive tilbakemeldinger på gode valg og handlinger, motiveres elevene til å gjøre de samme gode handlingene om og om igjen.

5. Mestringsmerker skaper stolte elever

Mestringsmerker er som små premier. De får elevene til å føle seg stolte over egne valg, oppførsel og fremgang. Jeg mestret noe i dag – og læreren så meg. De andre i klassen så meg.

Elevene har i oppgave å vise frem nye merker hjemme, og fortelle hvorfor de har fått dem. En gang i måneden får elevene ta nøkkelringen av sekken og vise dem frem til de andre i klassen. De kikker på hverandres, teller, sammenligner, og best av alt forteller hverandre om hvordan de klarte å få dem. Det er ikke sjeldent jeg hører en elev spørre en annen; «Wow, hvordan fikk du det merke?». Og da er samtalen i gang og eleven vil, tro meg eller ei, gjøre en knall innsats den neste tiden for å fortjene samme merke!

Er du nå sikker på at dette blir midt i blinken for din klasse, så får du her en hel samling med 170 fargefulle og morsomme mestringsmerker, klare til bruk! Har du flere idéer til merker som ikke er i pakka, må du gjerne sende dem til meg så oppdaterer jeg pakka etterhvert!

13 kommentarer på “5 grunner til å bruke mestringsmerker!

  1. Er det mogleg å kjøpe desse mestringskorta nokon stad?

  2. Kva trinn bruker du desse på? Kan det passe til 5. trinn? Er mestringsmerka tilgjengeleg på nynorsk?

    1. Jeg bruker de fra 2.-5. trinn, men de kan også brukes høyere opp 🙂 Mestringsmerkene kommer på nynorsk om ikke altfor lenge. Er i prosessen med å få dem oversatt!

      1. Er veldig interessert i desse merka. Skulle gjerne starta med dei etter jul. Veit du når du får dei på nynorsk? 😊

        1. Forhåpentligvis i kveld 🙂

    2. Jeg har brukt dem helt i fra 1.-6.klasse 🙂 De er også tilgjengelig på nynorsk! 🙂

  3. Dette virker veldig gøy og effektivt, men er litt bekymret for sjalusien som kan oppstå. Merker du noe til dette? Hvis enkelte har flere merker enn andre osv. Er klar over at det er lærerens jobb å passe på at det ikke er for stor forskjell i antall merker hver elev har – ALLE må bli sett, men har du et system på hvordan du gjør dette? Og hvor mange merker sånn ca er det vanlig at et elev får i løpet av et år?

    Camilla

    1. Nei, jeg har absolutt ikke det, for alle får mange merker, men jeg legger lista forskjellig fra elev til elev. Jeg kan være raskere ute med å belønne en elev som vanligvis kan være litt «trøblete» nettopp fordi de ofte trenger den umiddelbare responsen på at de har tatt et godt valg, og dette er med på å styrke den positive adferden. Jeg har aldri brukt noen oversikt. Jeg deler ut likt merke til hele klasse en del ganger, og andre ganger kan jeg dele ut til alle, men forskjellige merker. Andre dager er det bare noen som får. En dag kan jeg feks. ta en ekstra runde i gangen og se hvem som har orden på plassen sin slik vi har øvd på og kun gi dem merke. Da får de andre beskjed om en ny sjanse dagen etter. Da er det bare disse elevene som kan få merke. Slik vi alle få «Orden i gangen» merket etter en dag eller to. Så gjør jeg det samme etter en liten tid.

      Jeg antar at de i løpet av et år får et sted mellom 30-40 merker hver 🙂

  4. Kva ringar blir brukt til mestringskorta?
    Og kvar kan eg få kjøpt dei?

    1. Heisann 🙂 Jeg bruker nøkkelringer osm kan åpnes. Man får kjøpt dem på http://www.klasseromsspesialsten.no

  5. Hei!
    Hvordan tenker du at mestringsmerkene vil påvirke elevenes forhold til hverandre?

    1. Hei hei 🙂

      Vi jobber mye med det å kunne være glad på andre vegne i flere sammenhenger, og med merkene så er det jo ikke slik at alle elevene alltid får det samme merket. Noen dager vil det bare være noen veldig få, andre dager hele klassen. Det som er viktig er å se etter situasjoner der elevene tar gode valg og belønne dette med tilsvarende merke. Det er jo ikke slik at kun de «flinke» elevene som er rolige, sitter stille og gjør det de skal får merker. Jeg er minst like raskt ute med å belønne dem som trenger å bli gjort oppmerksom på at de har tatt et godt valg. Lista legges forskjellig fra elev til elev. Elevene liker å se på hverandres merker, og kommer også ofte å gir tilbakemelding på at andre har tatt gode valg og burde bli belønnet!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *